Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Allerslev Skole logo
Mobil menu

Praktikbeskrivelse

Allerslev Skole Tlf. 46470020 Bispegårdsvej 2 allerslev-skole@lejre.dk 4320 Lejre

1

Allerslev Skole uddannelsesplan

ALLERSLEV SKOLE

Uddannelsesplanen skal give en kort beskrivelse af, hvordan praktikskolen arbejder med at uddanne den lærerstuderende. BEK nr. 1068 af 08/09/2015:

§13 stk. 2 Praktikskolen udarbejder en uddannelsesplan for praktikken i overensstemmelse med kompetencebeskrivelsen for den pågældende praktikperiode. Professionshøjskolen skal godkende uddannelsesplanen.

Præsentation af praktikskolen

Allerslev Skole er en afdelingsopdelt skole med ca. 660 elever fordelt på 28 klasser på 0. - 9. årgang. SFO 1 i indskolingen børn i 0-3.kl, SFO 2 4-5.kl. og SFO 3 i 6-8.kl. aftenklub for unge op til 18 år.

Allerslev Skole er en skole, der er præget af vores vision om Glæde, Udvikling og Fællesskab. Skolen har et stærkt fagligt fundament, suppleret af kreative og fysiske aktiviteter. Vi har således morgenløb 2 gange ugentligt på mellemtrinnet og et kost og motionsprojekt i udskolingen. Skolen har et klart formuleret trivselsprogram og en tryg skolehverdag i store og små fællesskaber, i øvrigt henvises til skolens hjemmeside

Allerslev Skoles værdigrundlag

På Allerslev Skole og fritidsordninger gælder følgende værdier for både børn og voksne:

· Fællesskab På Allerslev skole deltager både skole og forældre i børnenes opdragelse til fællesskab og demokrati·

· Allerslev skole er et sted, hvor vi omgås med gensidig respekt, omsorg og positive forventninger.

· På Allerslev skole styrker vi fællesskabet gennem fælles aktiviteter og traditioner

· Allerslev skole er vores skole, og vi gør alle vores bedste, for at det skal være et godt sted at være.

· Faglighed

· På Allerslev skole forstår vi faglighed som viden og færdigheder.

· På Allerslev skole tilegner børnene sig tidssvarende og kvalificeret viden om almene emner, samtidig med at den enkelte får plads til fordybelse.

· På Allerslev skole træner børnene boglige, praktiske, kreative og sociale færdigheder.

· Nysgerrighed

· På Allerslev skole arbejder vi på at udfordre og styrke børnenes nysgerrighed.

· På Allerslev skole fremmer vi nysgerrigheden gennem kreative og eksperimenterende undervisningsforløb.

· På Allerslev skole giver vi tid til at undre sig og undersøge tingene.

· Livsglæde

· Allerslev skole er en levende og inspirerende arbejdsplads, hvor venskaber trives og udvikles.

· Allerslev skole er et sted, hvor humor og glade smil er en del af hverdagen

· På Allerslev Skole betyder glæden ved musisk, fysisk og praktisk udfoldelse meget for os.

Allerslev Skole Tlf. 46470020 Bispegårdsvej 2 allerslev-skole@lejre.dk 4320 Lejre

2

ALLERSLEV SKOLE

Skolens forventninger til den studerende i praktik

Engagement

- At den studerende har gjort sig tanker om lærerprofessionen

- At den studerende kender kompetencemål for det konkrete praktikniveau

- At den studerende har overvejet hvilke ønsker og udfordringer, der skal indfries i praktikperioden

- At den studerende forholder sig interesseret, spørgende og undrende til det pædagogiske arbejde

- At den studerende overholder aftaler

- At den studerende overholder regler om syge- og raskmelding

- At den studerende overholder tavshedspligten

- At den studerende er fysisk og psykisk tilstede

Forberedelse, gennemførelse og evaluering

- At den studerende i god tid aftaler møde med praktiklærer inden praktikstart

- At den studerende har overvejet praktikkens indhold under hensyntagen til klassens årsplan og Fælles Mål

- At den studerende er forberedt til møder og undervisning

- At den studerende forbereder sig til vejledning og eksempelvis foreslår dagsordenpunkter

- At den studerende ved gruppepraktik er indstillet på, at undervisningen fordeles ligeligt

- At den studerende er indstillet på at give feedback og evaluere på medstuderendes arbejde

Deltagelse i skolens hverdag

At den studerende ud over undervisning deltager i lærerens andre arbejdsområder så som:

- Møder (forældremøder, personalemøder, temamøder)

- Skole/hjem-samarbejde

- Tilsynsopgaver

- Konfliktløsning

- Opgave hvor den studerende anvender sine IT-kompetencer

- Minimum 30 timer om ugen på skolen - det er et fuldtidsarbejde.

Allerslev Skole Tlf. 46470020 Bispegårdsvej 2 allerslev-skole@lejre.dk 4320 Lejre

3

ALLERSLEV SKOLE

Praktik og vejledning

 Der afsættes min. det aftalte antal vejledningstimer pr. studerende.

 Kompetencemålene på de forskellige niveauer i praktikken gennemgås sammen med en lærer inden praktikken starter.

Praktikkens kompetenceområder

Kompetenceområde 1: Didaktik

Kompetenceområde 2: Klasseledelse

Kompetenceområde 3: Relations arbejde

Hvordan sikrer skolen, at den studerende kan opfylde kompetencemålene?

Nedenstående plan viser en progression i den studerendes praktik:

Praktikniveau 1 Kompetenceområde (1):

Didaktik omhandler målsætning, planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af undervisningen.

Hvordan sikrer skolen, at den studerende kan opfylde kompetencemålene?

Kompetencemål:

Den studerende kan i samarbejde med kolleger begrundet målsætte, planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisningen.

Vidensmål:

Den studerende har viden om;

folkeskolens formål og læreplaner, principper for undervisningsplanlægning, undervisningsmetoder og organisering af elevaktiviteter under hensyntagen til elevernes forudsætninger,

Færdighedsmål:

Den studerende kan;

Målsætte, planlægge, gennemføre og evaluere undervisningssekvenser i samarbejde med medstuderende og kolleger.

Den studerende får kendskab til klassens årsplaner og undervisningsplaner, som indgår i vejledningen.

Praktiklæreren vejleder den studerende i at forberede undervisning samt udarbejde og justere skriftlige undervisningsplaner.

evalueringsformer og tegn på elevers målopnåelse på praktikskolen,

redegøre for tegn på elevernes udbytte af undervisningen i forhold til formulerede mål,

Den studerende skal have kendskab til praktiklærerens/skolens forskellige evalueringsformer og udvikle færdighed i at vurdere elevens læringsudnytte i forhold til mål.

observations-, dataindsamlings- og dokumentationsmetoder,

analysere undervisningssekvenser med henblik på udvikling af undervisningen,

Den studerende får mulighed for at